fbpx
Visit Liminka logo

Ohje

Matkailutoimijoiden digiviestintä

Matkailun toimiala kehittyy hurjasti ja digitaalisuus on jo pitkään ollut avainsana. Tämän ohjeistuksen myötä haluamme entisestään vahvistaa Limingan matkailupalveluiden digilöydettävyyttä ja saavutettavuutta. Ota ainakin seuraavat vinkit haltuun! 

Yrityksen omat verkkosivut

Matkailuyritykselläsi on suositeltavaa olla omat kotisivut, sillä se vahvistaa palvelusi luotettavuutta ja uskottavuutta. Englanniksi on hyvä olla vähintään pieni kuvaus palvelusta ja tuotteista. Valitse sivuillesi avainsanoja, jotka kuvaavat tuotteitasi sekä yrityksesi sijaintia parhaiten. Käytä valittuja avainsanoja useampaan kertaan eri paikoissa esimerkiksi teksteissä, otsikoissa ja kuvateksteissä. 

Voit linkittää Visit Limingan sivuston omille sivuillesi. Limingan matkailuyritykset on linkitetty samaan tapaan Visit Limingan sivuille. Tällä tavoin vahvistamme alueen palveluiden löydettävyyttä ja näkyvyyttä hakukoneissa. Lisää kotisivuille linkit myös käyttämiisi sosiaalisen median kanaviin. 

Googleen kannattaa tehdä lisäksi yritysprofiili, sillä siten asiakkaasi löytävät sinut hakukoneella paremmin. Voit julkaista Googlen yritysprofiilissasi kuvia, videoita ja ajankohtaisia julkaisuja. Asiakkaasi voivat myös antaa palvelustasi arviointeja, joihin on tärkeää myös reagoida. 

Sosiaalinen media 

Valitse sosiaalisen median kanavat tavoitteidesi mukaisesti. Mieti, missä kanavissa asiakkaasi ovat sekä missä ja miten tuotteesi olisi hyvä olla esillä. Kerro matkailijoille, missä kanavissa toimit ja mitä aihetunnisteita matkailijat voivat käyttää jakaessaan kokemuksiaan tuotteistasi ja palveluistasi. Esimerkiksi Visit Limingan Instagram -tilillä suositus kuuluu "Please tag @visitliminka.fi or #visitliminka and you might get featured" (suom. Tägää @visitliminka.fi tai #visitliminka ja saatamme jakaa julkaisusi).  

Mikäli haluat yrityksesi Instagram -sisältöä jakoon Visit Limingan tilille, tägää meidät mukaan julkaisuun tai stooriin käyttämällä tunnistetta @visitliminka.fi. Visit Limingan Instagram -syötteessä julkaisemme visuaalisesti kaunista ja matkailijaa puhuttelevaa sisältöä – ei esimerkiksi tapahtumamainoksia. Stooreissa voimme julkaista myös puhtaammin mainoksia ja tapahtumailmoituksia sekä yritysten julkaisuja. Jaamme julkaisuja tilillämme harkinnanvaraisesti.

Saat julkaisullesi paremmin näkyvyyttä ja reaktioita hyödyntämällä aihetunnisteita. Matkailun ja alueen yleisesti käytössä olevia #-aihetunnisteita voi seurata alueen toisten yritysten julkaisuista. Tässä muutamia vinkiksi: 

  • Käytä aina vähintään oman yrityksesi hästägiä
  • Alueeseen liittyviä tunnisteita: #visitliminka #pohjolanrengastie #pohjolaroute #oulu2026  
  • Matkailuun liittyviä mm. #visitfinland #100syytamatkaillasuomessa #thisisfinland  
  • Lisäksi aihealueeseen sopivia tunnisteita esim. #maastopyöräily #liminganlahti #kokous 

Visit Limingan Facebook-sivulla jaetaan pääasiassa Instagram-julkaisuja. Facebookissa voimme jakaa myös tietoa ajankohtaisista tarjouksista, tapahtumista ja kiinnostavista ilmiöistä. Voit lähettää julkaisuehdotuksia suoraan Visit Limingan Facebookin Messenger -postilaatikkoon tai sähköpostilla. Julkaisuissa on hyvä olla mukana kuva tai video ja kuvaus tai seloste asiasta. Huomioithan, että pidätämme oikeuden muokata sivujemme julkaisuja. 

Lisää näkyvyyttä tapahtumille 

Visit Limingan verkkosivuille tulee syöte Kaleva Median tapahtumakalenterista. Kaikki Limingassa järjestettävät matkailuun liittyvät tapahtumat tulevat sitä kautta näkyviin Visit Limingan Tapahtumat-sivulle järjestäjätahosta riippumatta. Lisäksi kaikki Limingan tapahtumat tulevat näkyviin kunnan verkkosivuille. 

Kaleva Median tapahtumakalenteri toimii näin:

  • Luo tili Kaleva Median sivulla, jonne pääset tästä linkistä.
  • Tilin luominen tapahtuu vaihe vaiheelta ja opastus tulee kätevästi tiliä luodessa.  
  • Tapahtuman lisääminen onnistuu kirjauduttuasi palveluun.  
  • Lisää tapahtuma ja tarkista, että kaikki tiedot ovat oikein.
  • Jos haluat, että tapahtumasi nousee mukaan Pohjolan rengastien tapahtumakalenteriin, kirjaa aihetunniste kenttään tunniste #VOPRmatkailu

Tee kaikista matkailijaa kiinnostavista tapahtumistasi myös Facebook-tapahtuma. Facebook-tapahtuma luodaan näin:

  • Luo tapahtuma yrityksesi Facebook-sivun kautta ja täytä tarvittavat tiedot. 
  • Lisää tapahtuman rinnakkaisjärjestäjäksi Visit Liminka ja muut tapahtumaan liittyvät toimijat. Ohje rinnakkaisjärjestäjien lisäämiseen löytyy Facebookin tukisivulta. 
  • Lisäämällä useita rinnakkaisjärjestäjiä tapahtumallesi saat lisänäkyvyyttä tapahtumallesi. Emme ota tapahtuman järjestelyvastuuta tai ylläpidä tapahtumaa muutoin, vaan autamme ainoastaan tiedonvälityksessä. 

Lisää näkyvyyttä Visit Finland DataHubista

Visit Finland DataHub on tietokanta, johon suomalaiset matkailualan yritykset voivat tallentaa tiedot yrityksestään sekä tarjoamistaan tuotteista ja palveluista ilmaiseksi. Rajapinnan kautta yritys- ja tuotetietoa voidaan hakea moniin eri kanaviin, kuten Visit Finlandin verkkosivuille ja B2B-kanaviin, alueellisille verkkosivuille, kaupallisille toimijoille sekä moniin muihin kanaviin. Sinulla tulee olla y-tunnus ja verkkosivut, jotta voit rekisteröityä tietokantaan. Tuotetiedot lisätään DataHubiin vähintään englanniksi ja suomeksi. 

Liminkalaiset matkailualan yritykset, joiden tuotteet löytyvät DataHubista, saavat suoraan näkyvyyden Pohjolan rengastien verkkosivuille Oulun matkailun ja Limingan kunnan välisen yhteismarkkinointisopimuksen myötä. Tämä etu kannattaa siis hyödyntää!

DataHubiin kirjautuminen ja tuotteiden lisäämisohjeet löytyvät tämän linkin kautta.

Visit Finland on tuottanut useita webinaarivalmennuksia tuotetietojen lisäämisestä. Tallenteet löydät täältä. 

Visit Liminka -verkkosivut

Visit Limingan uudet verkkosivut on julkaistu tammikuussa 2023. Verkkosivuilla tuodaan uudella tavalla esille Limingan kunnan alueella toimivat matkailupalvelut. Pääasiassa sivusto on rakennettu niin, että tuotekorteista vierailijat ohjataan suoraan matkailuyritysten kotisivuille, josta saa varmasti ajantasaisen tiedon.  

Jos huomaat Visit Limingan verkkosivuilla virheellistä tietoa, tai jotkin tiedot ovat mielestäsi puutteellisia, otathan yhteyttä, niin korjaamme asia. Otamme mielellämme vastaan myös uusia kuvia, joihin saamme täydet käyttöoikeudet. 

Matkailuyhteistyö Limingassa

Visit Liminka toimii osana Limingan kunnan elinvoimapalveluja. Matkailun kehittämistä teemme yhdessä alueen matkailu- ja palveluyritysten kanssa. Matkailua kehitetään myös muun muassa kehityshankkeilla ja yrityshankkeilla. Yhteistyö on avainasemassa matkailun toimintaympäristön kehittämisessä ja matkailuliiketoiminnan vahvistamisessa. 

Yhteistyössä matkailutoimijoiden kanssa on sovittu matkailutoimijoiden säännöllisesti järjestettävistä verkostoitumistilaisuuksista, joissa on tarkoitus käsitellä matkailun ajankohtaisia asioita. Ilmoitamme tilaisuuksista kunnan yrittäjien uutiskirjeessä, jonka voit tilata tästä linkistä.

Haluaisimme kuulla, mitä liminkalaisille matkailuyrityksille kuuluu tällä hetkellä ja millaisia näkemyksiä yrityksillä on matkailun kehittämiseen liittyen. Matkailutoimijoille suunnattu kysely on avoinna kevään 2023 ajan, ja voit antaa näkemyksesi klikkaamalla tästä.

Autamme kaikessa matkailuun liittyvissä asioissa matalalla kynnyksellä! 

Matkailupäällikkö Hanna-Leena Korhonen, hanna-leena.korhonen@liminka.fi, 040 546 2338 (vanhempainvapaalla).

Matkailupäällikön sijainen, Katariina Huikari, katariina.huikari@liminka.fi, 040 194 8357.

Artikkeli julkaistu tammikuussa 2023. Artikkelia päivitetty tammikuussa 2024 lisäämällä tieto Kalevan tapahtumakalenterin aihetunnisteesta sekä päivittämällä yhteystiedot.

Visit Liminka logoLimingan kunnan logo
Visit Finland logoPohjolan rengastie logoOulu 2026 Euroopan kulttuuripääkaupunki logoWe Speak Gay -yhteisön tunnus
#visitliminka

Seuraa meitä ja jaa elämyksesi!

Visit Liminka

Lakeustalo, Liminganraitti 10
91900 Liminka
travel@liminka.fi
y-tunnus 0186553-2

Anna palautetta
Saavutettavuusseloste
Tietosuoja